Sirutka
Foto: Pixabay

Sirutka i zašto ju je dobro redovito koristiti

Sirutka postoji od kada je i sira jer jedno ne ide bez drugoga – ove dvije vrijedne namirnice nastaju istovremeno. Na početku se sirutka bacala, a kasnije se koristila samo kao krmivo. 

Ljudi su je počeli konzumirati tek nakon što se otkrilo da je sirutka odličan izvor dobrih proteina, da je puna vitamina B-kompleksa te da je odlična pomoć za masnu jetru i lošu probavu. Ako još niste svjesni zašto je dobro koristiti sirutku otkrit ćemo vam koje su njene važne zdravstvene prednosti.

Što je zapravo sirutka? Sirutka je tekućina zelenožute boje koja je zapravo nusproizvod u procesu proizvodnje sira. Iz otprilike 10 litara mlijeka može se proizvesti 1 kg sira i čak 9 litara sirutke.

Sirutka se često dalje obrađuje u skutu ili albuminski sir.

Postoje dvije vrste

Dvije vrste sirutke su slatka i kisela sirutka. Slatka sirutka se dobiva kao nusproizvod u proizvodnji tvrdih sireva, dok se kisela sirutka dobiva kao nusproizvod prilikom proizvodnje svježeg kravljeg sira. Iako se mnogima čini da bi slatka sirutka trebala biti ukusnija zapravo je kisela sirutka ta je ukusnija i stabilnija, te sadrži mnogo manje laktoze i masnoće.

Postoji i takozvana sirutka u prahu koja se dobiva uklanjanjem vode iz tekuće sirutke i ta se sirutka koristi kao aditiv u proizvodnji različitih proizvoda kao što su namazi, juhe i kobasice, a često se koristi i u proizvodnji dječje hrane. Osobito je koriste ljudi koji se bave tjelovježbom, fitnessom, dizanjem utega i slično jer njome mogu nadoknaditi proteine koje je teško u dovoljnoj količini unijeti prehranom. 

Najveći dio sirutke je voda, koje ima više od 90 posto, a ostatak su laktoza, proteini, minerali i masti. Osobito je bogata vitaminom B pa se smatra da 1 litra sirutke može zamijeniti svu količinu vitamina B kompleksa koje treba prosječna odrasla osoba svaki dan. 

Sirutku mogu konzumirati sve dobne skupine osim ljudi koji su intolerantni na laktozu.

Zbog čega je sirutka dragocjena? 

Ovaj nusproizvod u proizvodnji sira i jogurta bogat je vitaminima B i E, te mineralima koji su jako važni za naše moždane funkcije. Preporučuje se konzumacija od 0,5 do 1 litre sirutke dnevno, a ako možete najbolje je sirutku popiti ujutro natašte ili uz doručak jer ćete na taj način svom tijelu osigurati dovoljno energije za normalan rad. Sirutka je jedan od najpovoljnijih mliječnih proizvoda koji može donijeti veliki niz benefita našem tijelu, a uopće ne opteretiti naš novčanik.

Sirutku je dobro koristiti jer ima više zdravstvenih prednosti za tijelo:

1. Sirutka je jako dobra za jetru 

Sirutka će pomoći pri liječenju različitih bolesti jetre, a to su masna jetra, hepatitis, jetra oštećena alkoholom i drugo. Razlog tome je poseban globulin koji organizmu pruža aminokiseline koje su jako dobre za zdravlje jetre. Ako želite pročistiti jetru sirutka je uistinu dobar izbor.

2. Sirutka pomaže u mršavljenju 

S obzirom na to da sirutka sadrži jako puno bjelančevina, a one su važne za povećanje mišićne mase i stvaranje osjećaja sitosti ona je odlično sredstvo za mršavljenje, osobito ako se uzme u obzir jako mali broj kalorija koji ona sadrži. 1 litra sirutke ima manje od 300 kalorija. Zbog toga je ona dobar pomoćnik za svakoga tko pazi na prehranu ili želi smršaviti – jer u njoj ima mnogo hranjivih tvari, ali nema masnoća i kalorija. Proteini koji se nalaze u sirutki ublažit će osjećaj gladi i apetit. 

3. Pomaže kod zatvora 

Sirutka ima odličnu prednost što potiče probave i na taj način smanjuje osjećaj nadutosti i uklanja zatvor. Upravo zbog toga što ima diuretska svojstva sirutka se ne bi smjela pretjerano konzumirati pa se smatra da je količina od 1 litre dnevno sasvim dovoljno da donese mnogo benefita, a ne utječe na izazivanje grčeva ili proljeva.

Mliječna kiselina koja se nalazi sirutki pozitivno utječe na broj gljivica i bakterija u crijevima pa je sirutka jako dobra za održavanje ravnoteže bioma.

4. Sirutka pomaže ukloniti umor i stres

Za sirutku je otkriveno da potiče lučenje hormona sreće ili serotonina pa samim time smanjuje stres koji osjećate i uklanja kronični umor. Također sadrži posebnu vrstu albumina koji je bogat aminokiselinom triptofan koja je jako važna za regulaciju sna.

5. Sirutka pomaže regulirati razinu masnoće u krvi 

Kao što pozitivno utječe i na masnu jetru sirutka tako sirutka pozitivno utječe i na masnu krv, čime olakšava život ljudima koji ne uspijevaju ukloniti masnoće iz krvi pomoću lijekova i prehrane. Sirutka će pomoći regulirati razinu kolesterola i triglicerida već nakon nekoliko tjedana redovnog uzimanja. 

6. Sirutka je omiljena sportašima 

Sirutka - proteini
Foto: Pixabay

Upravo je sirutka jako popularna među sportašima zbog toga što ima jako mnogo bjelančevina i može pomoći izgraditi mišićnu masu. Također je dokazan i njen osobit učinak za oporavljanje mišića nakon tjelovježbe ili jakih fizičkih napora kao što su natjecanja: u tim periodima sportaši sirutku konzumiraju češće.

7. Snizuje krvni tlak 

Jednako tako kao što utječe na smanjivanje masnoća u krvi sirutka će pomoći regulirati krvni tlak, to jest snizit će visoki krvni tlak kroz smanjivanje razine glukoze u krvi. Na taj način se smanjuje rizik od razvoja različitih kardiovaskularnih bolesti.

Kozja sirutka – sirutka za one koji vole aromatično

Kozja sirutka je vrsta sirutke koja je nastala kao nusproizvod proizvodnje kozjeg sira, a bogata je proteinima, vitaminima i mineralima. Iznimno je hranjiva i mogu je piti čak i mala djeca. Ona je iznimno hranjiva, baš kao i klasična sirutka, s tim da je bogatija antioksidansima pa je jako dobra za imunitet. 

Osim toga, kozja sirutka je jako bogata inulinom, vrstom ugljikohidrata koji hrani probiotičke bakterije u našim crijevima pa je zbog toga kozja sirutka jako dobra za probavu. Osim toga mogu je koristiti i dijabetičari.

Kozja sirutka je isto jako bogata vitaminima B skupine, a tu su i vitamin A, vitamin C te razne minerali poput kalcija, kalija, magnezija i natrija.

Ipak, kozju sirutku ne mogu koristiti osobe koje su intolerantne na laktozu jer se u 100 grama kozje sirutke nalazi 5 posto laktoze tj. 5 grama.

Ako ne znate gdje kupiti kozju sirutku možete ju napraviti sami pomoću kozjeg mlijeka. Lagano ga zagrijte, maknite sa štednjaka i u njega umiješajte sok 1 limuna. Već nakon desetak minuta kozje mlijeko će se ukiseliti i stisnuti nakon čega ga možete procijediti, a procijeđena tekućina je upravo kozja sirutka koju ste trebali. Nju možete čuvati u hladnjaku kao i sve vrste sirutke.

Kozja sirutka ima malo jači okus nego klasična sirutka stoga se neće svakome svidjeti, ali možete ju pomiješati s malo šećera ili u nju dodati malo soka od limuna kako bi ublažili njen intenzivan okus. Dovoljno je piti 2 puta dnevno po 1 čašu prije obroka ili uz njega. Najlakši način da ju dodate u svoju prehranu je da ju stavljate u zdrave smoothieje u kojima ćete i manje osjećati njen intenzivan okus.

Kozja sirutka je nešto skuplja od obične sirutke zbog toga jer su i kozje mlijeko i kozji sir i inače skuplji nego kravlji proizvodi.

Sirutka i gušterača – prava prehrana kod pankreatitisa

Sirutka je jako dobra namirnica kod mnogih problema sa zdravljem, a kao što smo već ranije naveli jako je dobra za jetru. No postoji još jedan organ koji će biti zahvalan da češće konzumirate sirutku, a to je gušterača.

Sirutka je također vrlo blagotvorna kod upalnog stanja gušterače, osobito kroničnog pankreatitisa. Sirutka je kvalitetna namirnica koja je bogata bjelančevinama, a ne opterećuje niti probavu niti gušteraču koja se nalazi pod upalom. Stoga su sirutka i gušterača u pozitivnoj vezi.

Istovremeno pruža proteine, vitamine i minerale i zbog toga je ona uz nemasno meso, nemasnu ribu, mlijeko i mliječne proizvode jako dobar izbor za osobe koje moraju paziti na svoju prehranu.